Tramvaje/úvodník

6. listopadu 2009 v 15:00 | OJakup |  Tramvaje aneb městská železnice
Tramvaje. Jeden z nejstarších a nejdostupnějších dopravních prostředků dneška. Mají druhou největší kapacitu hned po metru. Do jedné soupravy se může vměstnat přes 250 osob...

Jejich historie sahá o 130 let zpátky, kdy se objevuje koňka. O deset let později se objevuje novinka: parní tramvaj. U nás se prosadila hlavně v Brně, na Slovensku v Košicích. Kolem roku 1900 se objevuje ještě jedna novinka: elektrická tramvaj. Češi byly v tomto ohledu velmi dobří např. František Křižík (vlastní tramvaj, zemská jubilejní výstava 1890, Praha) a František Ringhoffer. První provozy měli rozchod 1000 mm, od roku 1950 pak 1435 mm. Boom přišel v letech 1900-1905. Na tratích byly provozovány vozy českých (KPS, Ringhoffer, Škoda, později hlavně ČKD) a zahraničních (Ganz&Co) firem. První světová válka příliš mnoho pro tramvaje neznamenala, rozvoj se pouze na krátkou dobu pozastavil. Ve dvacátých letech tramvaje velmi živořily, a to i v nákladní dopravě (Ostravsko, Košice) Před druhou světovou válkou začala ČKD nakupovat licence na podvozky, později i na elektrickou výzbroj. Vývoj přerušila druhá sv.válka. Po válce se Tatra Smíchov (ČKD) stalo monopolním výrobcem a začalo chrlit nové typy tramvají. Od roku 1952 začali jezdit vozy T1, počátek unifikace tramvají v českých městech. Dále ale tramvajové provozy zestárli, a města se rozhodla podpořit vybudování trolejbusů na úkor tramvají. Někde byly jako náhrada použity autobusy. V roce 1957 vznikly tramvaje T2, které byly velmi těžké. O rok později také typ T3, který se jako nákaza rozšířil všude. Poté přišli tramvaje K1 a K2¨, K5 pro Egypt, KT4 pro východní Německo, později vozy T5, T6, T7, KT8D5, KT8D5N, T3SUCS či 03T a neúspěšné RT6N1. Dnes je ČKD na Zličíně jen jakousi ,,karosárnou´´pro německý Siemens. Byl ale nahrazen Škodou TRANSPORTATION a.s. který typy jako výše uvedený 03T, Škoda 10 T, 12,13,14,15 T a nejnověji Škoda ForCity sklízí velké úspěchy. Nechme se tedy překvapit, jak budou tramvaje vypadat za nějakých 5 let.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama