Hurvínek

12. října 2009 v 15:00 | OJakup
Obnova motorových vozů pro vedlejší tratě měla být řešena dodávkami vozů řady M 131.1 (801), přezdívané Hurvínek.

Hurvínek je dvounápravový motorový vůz se svařovanou ocelovou skříní. Měl 2 průchozí stanoviště strojvedoucího. Pohon byl zajišťován dvanáctiválcovým vzduchem chlazeným motorem Tatra 301, odvozeného od veleúspěšných motorů Tatra T111, používaný například v motorové řadě 700. Motor byl spojen se 4 stupňovou převodovkou Mylius a změna směru jízdy se prováděla reverzačním zařízením na nápravě. Maximální rychlost byla 60 km/h, výkon 114 kW, neboli 301 koní. V letch 1948-1951 bylo v rámci první série vyrobeno celkem 340 vozů v Tatře Kopřivnice. Druhá série byla vyrobena v Tatře Studénka (dnes Moravskoslezská vagonka) čítala již jen 209 vozů. Po odstranění počátečních závad a dostatek náhradních dílu zejména k motoru Tatra 301 byly motorové vozy využívány až do začátků osmdesátých let, několik se jich udrželo v provozu jako záložní a pomocné začátku 90.let. Motoráčky také byly známé z filmů jako komediální trilogie Slunce, seno, nebo film Lavina. Dnes jde o nejpočetnější řadu historických vozidel kvůli lehké údržbě. Dnes jsou v majetcích různých spolků (Lokálka Group Plzeň, Loko-motiv Chomutov) zhruba dvě stovky. Zhruba 50 kusů bylo rekonstruováno pro potřeby traťového hospodářství tzv. na vozy pro údržbu el.vedení ( i na ŠRT Maťovce-Užhorod). Foto na želpage.cz
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama