Bobina

1. října 2009 v 15:00 | OJakup |  Mašinky jezdící na elektriku
První pořádná elektrická lokomotiva pro ČSD, určená na tratě 1.československého tahu elektrifikovaného pro stejnosměrnou soustavu 3000 V, byla lokomotiva řady 140.

Lokomotivy řady 140 byly stavěny jako univerzální pro hlavní tah z Třebušic přes Ústí n/L., Lysou n/L., Českou Třebovou, Ostravu, Žilinu, Košice do Čierne nad Tisou a dále do Ukrajiny a Ruska. Lokomotiva musela být po válce velmi rychle vyvinuta a proto byly použity licence švýcarských firem SLM (Schweizerische Lokomotiv und Maschinenfabrik, Winterthur) a SAAS Genéve (S.A. des Ateliérs de Sécheron, Genéve) na podvozky a lamelové spojky. Svařovaná skříň je z rámu, střechy, a bočnic s 6 šesti kulatými otvory, střecha je dále podpírána 6 plechovými sloupy. Uličky jsou na obou stranách podél bočnic. Podvozky spojeny jsou příčnou vazbou. Litinové odporníky jsou umístěny na střeše. Lokomotiva má 24 jízdních stupňů+10 šuntů+9 stupňů na paralelním zapojení motorů. Dodávána byla v polomáčeném nátěru sv.zelená/tm.zelená. Hodně lokomotiv bylo vyzdobeno stříbrným pruhem. Celkem byla vyrobena v letech 1953-1958 100 kusová série, která byla v osmdesátých letech vytlačena z Čech, a devadesátá léta přinesla hromadné rušení této řady, ale něteré z lokomotiv byly ponechány pro muzea a jako provozuschopné muzejní exponáty. I když... Jedna z těchto lokomotiv je hojně nasazována na trasu Děčín-Most či Ústí n./L.-Lysá n./L. Muzejními historickýmy vozidly u ČD jsou 140.004, 140.089 u ŽSR pak 140.001 (prototyp) a 140.047. Dále je několik kusů vystavených (např. v ústeckém depu).
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama