Autobusy MHD/úvodník

2. října 2009 v 15:00 | OJakup |  Vozy MHD
Dnes to bude spíše seznámení s typy autobusů, než povídání o jednom autobusu, o to to ale bude zajímavější...

Samotná histrorie autobusu začíná na začátku 20 století. Tehdy však šlo o těžkopádné upravené kočáry, které nemohli konkurovat tramvajovým provozům. Šlo většinou o přepravu mezi nádražím a lázněmi, hotely či známými místy, kam se nemohla dostat tramvaj. První světová válka rozvoj tohoto dopravního prostředku přerušila. Ve dvacátých letech se stále příliš nerozvinula, kvůli vysokým cenám benzinu a nafty. Ve třicátých letech udeřila druhá vlna trolejbusového provozu, což pro autobusovou dopravu nebylo moc dobré. Po druhé světové válce zlevnila nafta, a autobusy začali být ve velkém zaváděny.
Karosa Vysoké Mýto však byla o něco dopředu a tak již v roce 1948 měla vyprojektovaný velmi luxusní zájezdový autokar ŠKODA 706RTO Lux, který měl také WC a minibar. V padesátých letech pokračoval úspěšně vývoj s řadou 11 a to v provedení ŠM 11 a ŠL 11. Kloubový vůz ŠM 16.5 na začátku šedásátých let bylo to, co bylo pro všechny dopravní podniky důležité-vysokou kapacitu. Z politických důvodů však nezačal být vyráběn a přednost dostaly kloubové IKARUSY 280.08 a 280.10. Ty neoplývali spolehlivostí, a proto nakonec tyto vozy v takové míře nakupovány nebyly. Vše se vyřešilo na konci sedmdesátých let, kdy Karosa s.p. vyprojektovala velmi moderní řadu 730. První prototyp byl linkový C 734 a od klasického se lišil tím, že měl o dvě místa k sezení více. Tato modelová řada jezdí v celé východní Evropě dodnes, u nás také zejména v typech C 734, B 732 a C 735 lux. Karosa se po revoluci stala a.s., ale nezaostala. Důkazem je luxusní zájezdový autokar HD 12 oceněný na Autotecu 92 v Brně oceněn zlatou medailí a nová řada 900 v podobách B 932, B 932E, C 934, C 934E, B 941E, C 943, Renault Iliade (vyráběný dle francouzského návrhu), Récreo a LC 936XE od roku 2002 pak B 952, C 954, C 956 AXER.
Karosa však není jediný výrobce autobusů, jehož autobusy jezdí u nás, krom zájezdových, je potřeba se ještě zmínit o Ikarusu, který do ČR dovezl první kloubové a později nízkopodlažní, o Mercedesu, jehož Citara z roku 2004 zde jezdí dodnes, Iveca, jež patří pod koncern Iris.bus, tuzemského Sor, který sklidil obrovský úspěch díku vozu SOR C 9.5/10.5, a nejnověji Solaris, jehož nízkopodlažní autobusy sklízí úspěch hlavně s cenou vozu.
O téměř všech vozech, které jsem zde uvedl, něco napíši. Těšte se!!!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama