Fenomén českých lokálek

12. května 2009 v 19:15 | OJakup |  Co nás vozí na lokálkách
To je řada 810. Stroj, který dobyl lokálky. Úsporný, nepříliš velký, poměrně (vzhledem k českým lokálkám) rychlý.
810 byla v 70.letech vyvíjena VÚKV a Vagonkou Studénka pro provoz na regionálních tratích pro náhradu, sice osvědčených, ale zastaralých vozů M131.1 (Hurvínek, zahrál si ve filmech Slunce, seno). V roce 1973 byly vyrobeny 2 prototypy M151, v roce 1975 pak první sériové kusy řady M152, kterou získali kvůli nárůstu hmotnosti. Hnací jednotka se skládala z vznětového motoru LIAZ ML 634 o výkonu 155 kW a hydromechanické převodovky Praga 2 M 70 která byla převzata i s chlazením z tehdejších autobusů Karosa ŠM 11. Opačným směrem mohl jezdit díky reverzačnímu zařízení. V motoráčku je celkem 50 míst k sezení, k stání nemohu uvádět, jelikož by to byl zřejmě blábol. ,,Kastle´´ je tvořena jednoduše, pro co nejsnažší údržbu, a dále je tvořena 2 jednokolovými podvozky. Původně mělo být dodáno jen několik stovek vozů. Nezahájení výroby vozů řady 860 způsobilo že nakonec jich bylo vyrobeno 680 kusů+2 na ŠRT do Hanisky pri KOšiciach+ dalších zhruba 200 vozů do Maďarska, kde jsou provozovány jako řada Bzmot.
V letech 1994-1996 bylo 28 vozů rekonstruováno na řadu 809, dnes jich jen 27, jedenz nich byl zrušen při nehodě v ŽST Hněvice, vozy jsou určeny pro provoz vlaků bez vlakových čet.
V roce 1997 byly v Parsu ŠUMPERK rekonstuovány 3 vlečné a 2 motorové vozy 810 s upravením interiéru.
V letech 1995-1998 bylo na Slovensku rekonstruováno 27 vlečných vozů s použitím nových skříní ze Studénky a jinými motory.
U nás se kvůli odstranění násilného poškození postavil prototyp dnešních regionov, Esmeralda, s řídícím vozem 912. Tento vůz dostal nový motor a zcela nový vzhled od ing.Kotase.
Od roku 2001 se na Slovensku modernizují vozy 810 a 010 na řadu 812. Na slovensku se jim přezdívá ,,supermotory´´.( jeden z těchto vozů byl poškozen při nehodě u Brezna)
Od roku 2005 se naše 810 modernizují na jednotky Regionova a Regionova Trio. Tyto modernizace zanedlouho skončí kvůli technickým problémům. Mluví se i o tom že po odstranění některých závad lze znovu rekonstruovat. Tyto vozy jsou poruchové.
Toť pro dnešní den vše. Zde foto z Karlových Varů, terminálu dolní nádraží.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama