Květen 2009

Anketa měsíce-květen 09

29. května 2009 v 10:35 | OJakup |  Anketa měsíce
Dnešní anketa bude o tom jestli jste spokojeni s MHD. Já osobně s ní například v CV spokojen nejsem a zajímá mě cizí názory. Začala u mě okurková sezóna a proto v červnu uvedu dvojčlánky v rubrikách.

Aktuality z DPCHJ 23.5.2009

23. května 2009 v 16:30 | OJakup |  DPCHJ report
Dnes jen několik informací:
Soc.zázemí pro řidiče v Jirkově je již srovnáno se zemí.
Karose B 741 ev.č.309 nefungovali v úterý a ve středu informační panely kvůli rozbité žárovičce na čele.
Kvůli včerejší bouřce se zhruba na hodinu zastavily trolejbusy.
Nad kasami se objevily dost zajímavé cedulky. Cituji:,,V případě poruchy odbyvovacího systému přeprava zdarma DPCHJ a.s.´´To brzy přijde DPCHJ o všechno, protože ty kasy jsou hrozně poruchové.
Karosa B 741 ev.č.314 je uváděna jako záložní vůz, ale jezdí stále na lince číslo 1 i na školních spojích do a z Údlic.
Na některých trolejbusech byly zamáznuty rezavé fleky a na ev.č.012 přibylo na čelo znak škodovky, je to působivé a dle mě pěkné.
V novinách se objevily stížnosti kvůli tomu, že nejezdí cyklobusy. Důvod, ale není znám.
To je pro dnešek vše, bohužel jsem byl na cestách a tak vůbec nestíhám, všechny chybějící články doplním během následujícího týdne. A také bych chtěl poděkovat všem, kteří můj web navštěvují. Děkuji s pozdravem OJakup.

Fenomén českých lokálek

12. května 2009 v 19:15 | OJakup |  Co nás vozí na lokálkách
To je řada 810. Stroj, který dobyl lokálky. Úsporný, nepříliš velký, poměrně (vzhledem k českým lokálkám) rychlý.
810 byla v 70.letech vyvíjena VÚKV a Vagonkou Studénka pro provoz na regionálních tratích pro náhradu, sice osvědčených, ale zastaralých vozů M131.1 (Hurvínek, zahrál si ve filmech Slunce, seno). V roce 1973 byly vyrobeny 2 prototypy M151, v roce 1975 pak první sériové kusy řady M152, kterou získali kvůli nárůstu hmotnosti. Hnací jednotka se skládala z vznětového motoru LIAZ ML 634 o výkonu 155 kW a hydromechanické převodovky Praga 2 M 70 která byla převzata i s chlazením z tehdejších autobusů Karosa ŠM 11. Opačným směrem mohl jezdit díky reverzačnímu zařízení. V motoráčku je celkem 50 míst k sezení, k stání nemohu uvádět, jelikož by to byl zřejmě blábol. ,,Kastle´´ je tvořena jednoduše, pro co nejsnažší údržbu, a dále je tvořena 2 jednokolovými podvozky. Původně mělo být dodáno jen několik stovek vozů. Nezahájení výroby vozů řady 860 způsobilo že nakonec jich bylo vyrobeno 680 kusů+2 na ŠRT do Hanisky pri KOšiciach+ dalších zhruba 200 vozů do Maďarska, kde jsou provozovány jako řada Bzmot.
V letech 1994-1996 bylo 28 vozů rekonstruováno na řadu 809, dnes jich jen 27, jedenz nich byl zrušen při nehodě v ŽST Hněvice, vozy jsou určeny pro provoz vlaků bez vlakových čet.
V roce 1997 byly v Parsu ŠUMPERK rekonstuovány 3 vlečné a 2 motorové vozy 810 s upravením interiéru.
V letech 1995-1998 bylo na Slovensku rekonstruováno 27 vlečných vozů s použitím nových skříní ze Studénky a jinými motory.
U nás se kvůli odstranění násilného poškození postavil prototyp dnešních regionov, Esmeralda, s řídícím vozem 912. Tento vůz dostal nový motor a zcela nový vzhled od ing.Kotase.
Od roku 2001 se na Slovensku modernizují vozy 810 a 010 na řadu 812. Na slovensku se jim přezdívá ,,supermotory´´.( jeden z těchto vozů byl poškozen při nehodě u Brezna)
Od roku 2005 se naše 810 modernizují na jednotky Regionova a Regionova Trio. Tyto modernizace zanedlouho skončí kvůli technickým problémům. Mluví se i o tom že po odstranění některých závad lze znovu rekonstruovat. Tyto vozy jsou poruchové.
Toť pro dnešní den vše. Zde foto z Karlových Varů, terminálu dolní nádraží.

Aktuality z DPCHJ 11.5.2009

11. května 2009 v 17:10 | OJakup |  DPCHJ report
Dnes to bude jen takové rychlé: Dnes se porouchal trolejbus ev.č.025 na zastávce Zimní stadion kolem 14. hodiny. Foto bohužel nemám.

Omlouvám se za nadávku dotyčnému řidičovi. On již ví. OJakup

ČKD

11. května 2009 v 17:05 | OJakup |  Ti co dělají dopravní prostředky (Výrobci a rekonstruktéři)
Českomoravská Kolben Daněk. Tak zní název společnosti, která vyráběla motorové lokomotivy a tramvaje, které vyvážela do celého světa. Dnes je tato společnost víceméně zrušena. Jediné co zbylo je výroba tramvajových skříní pod značkou SIEMENS, pro kterou po uzavření vagonky DUewag v Düseldorfu je podíl v ČKD důležitý. Ale teď zpět na začátek.
Společnost vznikla v roce 1871 v Praze pod jménem První českomoravská továrna na stroje. V roce 1907 se již orientuje na výrobu vozidel a společně s vagonkou Ringhoffer na Smíchově zakládají automobilku Praga.
Jméno v názvu Kolben získala společnost od Kolben a spol. která se před fúzí s ČKD sloučila ještě s Elektrotechnickou a.s. Poté se ještě do závodu Elektrotechnická a.s. přidal ještě společnost Breitfeld, Daněk a.s. No od 1921 se jmenuje sloučený závod Českomoravská Kolben Daněk a.s. Za druhé světové války ČKD vyráběl tanky a letadla na konci války vybombardován.
Po zestátňění v roce 1945 se podnik přejmenovává na ČKD Stalingrad a podnik se přeorientoval na výrobu motorvých lokomotiv a tramvají pro RVHP. Po revoluci přišel podnik o svoje největší odbytiště. Podnik byl ,,doražen´´ neúspěchem v podobě tramvají RT6N1 se špatnými brzdami. Zakázky jako byly vozy pro pražské metro, či pendolina pro ČD se o skoro 10 let opozdily. Dnes je téměř pracně vybudované ČKD minulostí. Bohužel. Místo jednoho ze závodu v Libni, byla postavena Sazka Arena (dnes O2 Arena).

Aktuality z DPCHJ 10.5.2009, Rekonstrukce Sociálního zázemí pro řidiče v Jirkově

10. května 2009 v 19:06 | OJakup |  DPCHJ report

V Jirkově na AN se začalo s přestavbou sociálního zázemí pro řidiče a veřejných záchodků. Zřejmě sem bude přesunuta i dopravní kancelář, která je tak trochu vedle. Zde jsem udělal několik fotek.

Po dlouhé době se objevil v provozu stroj Solaris Trollino 12 AC ev.č.102, dnes spatřen na lince 33. Dnes toho bohužel více nestíhám. Více foto a info zítra. Článek výrobci a rekonstruktéři taktéž zítra.

Nejlepší ve Střední Evropě, v EU v první desítce

9. května 2009 v 19:40 | OJakup |  IDS aneb ídéeska
Kdo nebo co? se asi teď ptáte. IDS JMK neboli Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje. Je to jden z nejlepších IDS ve Střední Evropě. V pěti etapách rozšiřování lze za slušnou cenu i vlakem dojet například z Lanžhotu až po Níhov. Oboje na jiných stranách JMK. IDS JMK je nejpokrokovější IDS v ČR. Tabule označující čas odjezdů, společné jízdenky, přesné návaznosti (do 30 minut). To vše je IDS JMK. Je do něj zapojena řada přepravních společností, zhruba 20. Vše organizuje KORDIS JMK a.s., který byl ustanoven v roce 2002, první etapou bylo Brno a dále okolí Blanska a Modřic. Dnes je již se svojí pátou etapou největší IDS a také se nejrychleji rozvinulo. Vlaky, tramvaje, trolejbusy, autobusy. Lze jet s nimi na jednu jízdenku. To v DPCHJ když chci jet busem a t-busem, tak zaplatím aspoň 30,- Kč, u nich lze za 15 ,-Kč. Nesrovantelný rozdíl. Toť pro dnešek vše

Foto

8. května 2009 v 19:18 | OJakup |  Jakými vozy a ,,herkami´´ nás vozí DPCHJ
Fotogalerii jsem delší dobu zanedbával a tak se mi nashromáždily fotky z dubna. Je jich fakt hodně...
Z provozu: DPCHJ získal 30 milionů korun na nový odbavovací systém, zřejmě bude zde jako v před či posledním kraji zavedeno IDS.

Bova FHD 15

8. května 2009 v 18:30 | OJakup
Je luxusní zájezdový autokar, ketrý ještě loni vlastnil DPCHJ a.s. a jezdil s ní do Prahy. Poté co upadl zájem o linku Praha-Chomutov již byla nepotřebná a proto byla odprodána. Komu? To zůstává otázkou. Lze ji najít v internetovém autobus-bazaru, ale jinak jako by se po ní slehla zem.
Autobus Bova FHD 15 je patnáctimetrový, 3nápravový, 2 dvěřový luxusní zájezdový autokar s kapacitou 64 osob. Stroj je vyvýšený, dole jsou místa pro zavazadla. Dle přání zákazníka mohly být autobusy vybaveny pro delší či kratší cesty. Například výbava jedné nejmenované společnosti vypadá takto: autochladnička, kávovar, klimatizace, lůžko pro druhého řidiče, ABS, tempomat, WC. Bova FHD 15 může mít několik motorů, já jsem se zaměřil na verzi FHD 15-430, kterou vlastnil DPCHJ. Autobus má výkon 315 koní, který zajišťuje motor DAF 430 s obsahem motoru 4300 ccm. Víc se mi bohužel nepovedlo najít. Snad jen to, že je to oblíbený zájezdový autobus, jelikož ho používá mnoho cestovek.

Guestbook

7. května 2009 v 17:41 | OJakup |  Guestbook, aneb návštěvní kniha
Pokud navštívíte tento web a bude se vám líbit dejte sem vědět. Příjímáme samozřejmě i kritiku, nebo spíš já.

Aktuality z DPCHJ 7.5.2009

7. května 2009 v 17:40 | OJakup |  DPCHJ report
Dnes to bude docela krátké
Upozorňuji, že jsem upravil fotogalerii autbusů zítra přibydou mraky fotek co byli nafoceny dříve (i z března) a taky upravení fotogalerie trolejbusů.
Novinky z provozu
Na ranním spoji linky číslo 31 odjíždějcím v 7:00 z Jirkova, AN a zpět z Vodní v 7:35 je vypravován kloubový autobus
V úterý vyhořela výhybka na Březenecké ve směru do centra. Výhybka byla po dobu opravy přestavena do polohy ve směru Zimní stadion. Troljebusy linek 20 a 34 které jezdí kolem železniční zastávky museli přehazovat ,,parohy" na vedlejší trať.
Delší dobu se neobjevil na linkách MHD trolejbus ev.č.102, zřejmě má poruchu

King of the train

7. května 2009 v 17:35 | OJakup |  Vlaky jménem legenda
Jinak tedy král vlaků čí vlak králů zasvěcení již možná vědí že jde o nejslavnější vlak světa. ORIENT EXPRES. Vlak s velkým V. Sám osbně jsem ho nikdy neviděl, bohužel. Jakmile ho spatřím donesu foto. Teď ale k technickým věcem. Vlak jezdíval pravidelně do roku 1961. Dnes ale jezdí tato legenda znovu. Sice jen od března do listopadu. Dříve ale nejezdila do Prahy!!! Dnes jezdí několik souprav. Například Pullmanovy vozy z 20. a 30. let minulého století či klasické vozy společnosti Wagons Lits, které jsou označovány jako Velká Souprava Orient Expresu (VSOE), zajíždějící i do ČR a SR. VSOE má celkem 3 restaurační vozy určené pro obědy a večeře, barový vůz, dále 9 lůžkových vozů s dvoulůžkovými oddíly a 2 vozy s jedno i s dvoulůžkovými kupé a 2 zavazadlové vozy. Celková váha 944 tun. Maximální rychlost: 140 KM/H. Uveze 188 cestujících.
A cena. Spíše pro horních deset tisíc. Pár tras: Praha-Londýn 2000 Euro, Istanbul-Paříž 6500 Euro. Vše samozřejmě pro jednoho. Těch cen radši nechám, aby to náhodou s někým neseklo... Anebo ne cesta Istanbul-Paříž-Benátky v apartmá stojí 16 6+20 Euro!!! I mě přešla chuť se povozit.
Vznikl v roce 1883 a nápad vzešel v hlavě pana George Nagelmackerse. Jel v trase Paříž-Konstaninopol. Zbytek historie není příliš zajímavý a také bych se nechtěl opakovat. Jediné co mě zaujalo bylo to, že jeden z vozů byl použit při 1.sv.válce při podpisu kapitulace Německa a později k podpisu kapitulace Francie. V roce 1945 ho ale ustupující německá armáda odvlakla do Berlína a sešrotovala. Také ještě v některých letech řídil vlak nezkušený bulharský král tento vlak a tak se cesta mohla změnit v noční můru... No zbytek si lze přečíst na stránkách orient expresu, kde si můžete najít další ceny...

T3=Tramvaj

6. května 2009 v 18:30 | OJakup |  Tramvaje aneb městská železnice
Články by neměli již být jen krátkými útržky, ale rozsáhlé. Tento měsíc udělám vyjímku a nebudu dělat článek do rubriky Historie železničních tratí
TRAMVAJ TYPU T3
Stroj typu T3 je vrchol československých tramvají od Českomoravské Kolben-Daněk ve spolupráci s Tatrou. Není divu, že jich bylo vyrobeno více jak 16 570 vozů a drží díky tomu světový primát, nejvíce vyrobených tramvají na světě. Při konstrouvání byly brány v potaz zkušenosti z malých T1 a robustních a těžkých tramvají typu T2, které dodnes jezdí v Liberci (26+27). Byly poslední postaveny na licenci od společnosti PCC. Pro tehdejší ČSR se vyráběli v letech 1962-1976. Na obnovu vozových parků byly zpětně znovu vyráběny od roku 1982-1989 a to v podobě T3SUCS pro tehdejší SSSR. Byly uvolňovány z těchto dodávek pro ČSR pro náhradu svých starších kolegyň.
Jelikož tramvaje typu T2 byly velmi těžké, na strojích T3 byly použity sklolaminátová čela nalepená na vylehčenou ocelovou kostru, což vedlo ke snížení hmotnosti vozu. Tramvaje byly vyvíjeny i během výroby a proto vypadají tramvaje typu T3 jinak než T3SUCS. Větrání se provádí větracími otvory ve streše. V pravé bočnici mají vozy T3 troje elektricky ovládané dveře, zajímavé bylo, že několik desítek kusů mělo jen dvoje dveře, hlavně do SSSR. Podvozky jsou stejné jako u vozů T2 a motry jsou v nich umístěny podélně (4x40 kW). Přenos kroutícího momentu je zajištěn kloubovou hřídelí. Základem nehospodárné elektrické výzbroje je zrychlovač, který zajišťoval podle zmáčknutí pedálu určitý odporový stupeň. Vůz je vabaven několika brzdami EDB, dále čelisťová a elektromagnetická kolejnicová.
Stroje byly v náročném provozu více jak 20 let. První hromadné rušení tramvají přišlo v roce 1985 a vyřazené tramvaje se nahrazovali stejnými. 1.prototyp se nezachoval, 2.odstaven ve Vozovně Vokovice. Nejdále se dostala tato tramvaj jako muzejní do japonského Kochi.
Celkem bylo vyrobeno pro Prahu 1178 kusů, pro Čechy a Moravu 708 kusů a dalších 354 pro Slovensko. Posledními vyrobeným strojem T3SUCS byl pražský vůz ev.č.7292. Vozy T3 v různých modifikacích budou jezdit minimálně dalších 5-10 let, jelikož finance na nové stroje jsou velmi omezené.
Modifikací strojů T3 je doslova halda:
  1. T3M-modernizace původní výzbroje
  2. T3M2-DVC-s T3M
  3. T3Re-modernizace interiéru a el.výzbroje
  4. T3G-modernizace výzbroje, GO skříně
  5. T3M3-modernizace výzbroje, upravení čela pro terčíkové informační panely, GO skříně
  6. T3M0.0x(Škoda-DT typ-01 T)- Plzeňské tramvaje T3, upravená el.výzbroj, GO skříně
  7. T3M.04 (Škoda-DT typ 02 T)- Liberecké T3, upravená el.výzbroj, GO skříně
  8. T3/7 Ro- Prototypová modernizace podvozků(nikde se neuplatnila)
  9. T3Mod-Košická T3, modernizace v ŽOS Zvolen, upravena celá tramvaj
  10. T3AS-Bratislavské T3, reko celé tramvaje v Parsu Šumperk(výzbroj EVPÚ Nová Dubnica)
  11. T3R.E-stroje s výzbrojí TV Europulse
  12. T3R.P-stroje s výzbrojí TV Progress
  13. T3R-novostavba T3, poslední tramvaje na koncepci PCC z T3
  14. T3S-bratislavské T3, kompletní reko tramvaje
  15. Posledním je upravení na tramvaje Vario LF
A dalšííííííííííííí mraky modernizací i ve světě. A můj názor na tuto tramvaj??? Je super.
Zdroj: cs.wikipedia.org

Karlovy Vary dolní nádraží-Mariánské Lázně (Malé jednotky RegioSprinter)

3. května 2009 v 19:00 | OJakup |  Oběhy souprav GVD 2008/2009

Přináším oběhy souprav RegioSprinter na trati 149 Karlovy Vary dolní nádraží-Mariánské Lázně
RegioSprinter je třídílná jednotka určená pro krátkou regionální dopravu. V Německu je používá Vogtlandbahn GMbH zejména na tratích kolem Zwickau jako tramvaje.
Poznámka: 2.jednotka jezdí stejně v sobotu i neděli
Pracovní dny 1.jednotka
Os7120Bečov nad TeplouKarlovy Vary dolní nádraží
Os7121Karlovy Vary dolní nádražíBečov nad Teplou
Os7122Bečov nad TeplouKarlovy Vary dolní nádraží
Os7101Karlovy Vary dolní nádražíMariánské Lázně
Os7102Mariánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7105Karlovy Vary dolní nádražíMariánské Lázně
Os7106Mariánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7125Karlovy Vary dolní nádražíBečov nad Teplou
Os7126Bečov nad TeplouKarlovy Vary dolní nádraží
Os7109Karlovy Vary dolní nádražíMariánské Lázně
Os7110Mariánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7129Karlovy Vary dolní nádražíBečov nad Teplou
Os7130Bečov nad TeplouKarlovy Vary dolní nádraží
Os7113Karlovy Vary dolní nádražíMariánské Lázně
Os7114Mariánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7131Karlovy Vary dolní nádražíBečov nad Teplou
Pracovní dny 2.jednotka
Os7119Bečov nad TeplouMariánské Lázně
Os7100Mariánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7123Karlovy Vary dolní nádražíBečov nad Teplou
Os7124Bečov nad TeplouKarlovy Vary dolní nádraží
Os7103Karlovy Vary dolní nádražíMariánské Lázně
Os7104Mariánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7107Karlovy Vary dolní nádražíMariánské Lázně
Os7108Mariánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7127Karlovy Vary dolní nádražíBečov nad Teplou
Os7128Bečov nad TeplouKarlovy Vary dolní nádraží
Os7111Karlovy Vary dolní nádražíMariánské Lázně
Os7112Mariánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7115Karlovy Vary dolní nádražíMariánské Lázně
Os7118Mariánské LázněBečov nad Teplou
Sobota 1.jednotka
Os7122Bečov nad TeplouKarlovy Vary dolní nádraží
Os7101Karlovy Vary dolní nádražíMariánské Lázně
Os7102Mariánské LázněZwickau Zentrum
Os7113Zwickau ZentrumMariánské Lázně
Os7114Mariánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7131Karlovy Vary dolní nádražíBečov nad Teplou
Sobota 2.jednotka
Neděle 2.jednotka
Os7119Bečov nad TeplouKarlovy Vary dolní nádraží
Os7100Karlovy Vary dolní nádražíMariánské Lázně
Os7103Mariánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7104Karlovy Vary dolní nádražíMariánské Lázně
Os7107Mariánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7108Karlovy Vary dolní nádražíMariánské Lázně
Os7111Mariánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7112Karlovy Vary dolní nádražíMariánské Lázně
Os7115Mariánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7118Karlovy Vary dolní nádražíBečov nad Teplou
Sobota 3.jednotka
(přijíždí z Německa)
Os7105Zwickau ZentrumMaríánské Lázně
Os7106Maríánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7109Karlovy Vary dolní nádražíMaríánské Lázně
Os7110Maríánské LázněZwickau Zentrum/Hof
Neděle 1.jednotka
Os7122Bečov nad TeplouKarlovy Vary dolní nádraží
Os7101Karlovy Vary dolní nádražíMaríánské Lázně
Os7102Maríánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7105Karlovy Vary dolní nádražíMaríánské Lázně
Os7106Maríánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7109Karlovy Vary dolní nádražíMaríánské Lázně
Os7110Maríánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7113Karlovy Vary dolní nádražíMaríánské Lázně
Os7114Maríánské LázněKarlovy Vary dolní nádraží
Os7131Karlovy Vary dolní nádražíBečov nad Teplou

Novinky posledního dubnového týdne

3. května 2009 v 18:30 | OJakup
No moc toho není:
Trolejbus 006 není mimo provoz, jak zde bylo původně napsáno
Od 1.5.2009 došlo k výraznému omezení trolejbusových spojů MHD na linkách 20, 22, 31, 34, 35, přičemž nejvíce byla postižena linka 31, která přišla o většinu spojů. Jezdil jsem s ní velmi rád. DPCHJ a.s. zřejmě dělá vše proto aby MHD nikdo nejezdil... Již několikrát jsem viděl prázdné autobusové spoje linky 2 a přesto ji nikdo neomezuje. Dále prý byly udělány výzkumy čemuž vůbec ale vůbec nevěřím, jelikož jsem neviděl sčítače(a to jezdím denně)
DPCHJ chce do konce tohoto roku nakoupit 3 nové 12 metrové vozy(SU 12) a jeden 18 metrový(SU 18?), dále provést další 2 GO(zřejmě 002,023) a koupit s pomocí EU 2 dlouhé trolejbusy, buď Solaris Trollino 18 AC nebo Škoda 25 Tr.